Gjestfrihet er den nye formen for evangelisering

 

Gjestfrihet er nøkkelordet når kristne engasjerer seg i livene til desillusjonerte, postmoderne mennesker.

 

Det er ikke først og fremst overbevisende ord som kommuniserer best til unge menneskers hjerter, men heller enkle handlinger gjort i kjærlig vennlighet og sjenerøsitet. Slik er gjestfrihet den nye formen for evangelisering. Handlinger kan nemlig virke legende for den kroniske forvirringen blant unge mennesker, forvirring som kan handle gudsbilde, mangel på mening med livet, identitet, seksualitet, politikk og alt imellom.

Debbie Rotter sier det slik i boken A Cup of Cold Water: «Gjestfrihet er en hellig handling fordi det viser mennesket dets ukrenkelige verdi. Gud uttrykker sin godhet til gjennom oss når vi viser gjestfrihet.» 

 

Gud elsker relasjoner

Det antas at mer enn 70 prosent av nye troende bestemte seg for å ta imot Jesus som Herre fordi de ble venner med en kristen. Gjennom Bibelen ser vi at Gud er lidenskapelig opptatt av relasjoner. Derfor bør ikke statistikken overraske. Er ikke dette uansett menneskets største ønske; nemlig å være kjent og elsket? Moder Theresa sa en gang: «Det er mer sult i verden etter kjærlighet og verdsettelse enn etter brød.» Hvis hun har rett, er gjestfrihet et redskap for Guds nåde.

 

Mennesker som er annerledes

Men gjestfrihet koster. Det vil koste deg tiden din, pengene dine, privatlivet ditt og kanskje til og med litt av hjertet ditt. Det vil bety å legge ned noe av deg selv og velge å være vennlig heller enn å ha rett. Det kan bety å være litt mer ukomfortabel når man våger å engasjere seg i noen som vi oppfatter som annerledes eller vanskelig – enten på grunn av sin religiøse eller kulturelle bakgrunn, livsstil eller rett og slett fordi de har en personlighet vi ikke takler. Men Bibelen lover oss at lønnen er større enn noe ubehaget vi eventuelt måtte erfare: «Den gavmilde får gode dager, den som øser ut til andre, får rikelig tilbake.» (Ordspr 11,25)

 

Gjestfrihet i Bibelen

Vi tjener en Gud som er dypt sjenerøs. Da han skapte verden laget han ikke bare én farge, han laget en regnbue av farger. Han laget ikke ett dyr, men han skapte tusener av dyrearter. Han skapte ikke én blomst, han laget en overdådig bukett av vakre planter, spesielt tilpasset til hvert unikt område på jorda. Første Mosebok forteller oss historien om Gud som forbereder en hage for Adam og Eva hvor de kan bo. Den er full av alle godhet, trygghet og sikkerhet. Fra tidens begynnelse har dette eksempelet blitt gitt oss til etterfølgelse.

Det største eksempelet på gjestfrihet finner vi i Jesu stedfortredende offer på korset. Han oppgav sitt eget liv for at vi kan bruke evigheten sammen med ham i Paradis – et himmelsk hjem med rom som er forberedt for hver og en av oss.

 

Oppmuntre og lytte

De aller fleste av oss vil aldri bli kalt til å leve ut gjestfriheten vår gjennom en offerdød slik som Jesus gjorde. Derimot kan det handle om å invitere ensomme studenter på julemiddag eller å gi småkaker til en flyktningfamilie i nabolaget. Det kan til og med være så enkelt som et kompliment til en fremmed. Jeg tror oppmuntring er en av de viktigste handlingene. Ordspråkene 16,24 sier: «Vennlige ord er dryppende honning, søte for sjelen og sunne for kroppen.»

Å lytte kan være en viktig form av gjestfrihet. En profesjonell veileder fortalte meg at det viktigste redskapet hun hadde lært etter 40 års erfaring, var ganske enkelt å være sjenerøs med å lytte. Hun sa at flere av hennes klienter fant klarhet i ganske enkelt å fortelle sin historie til en som virkelig lyttet.

 

Radikal gjestfrihet

Hva med radikale gjestfrie handlinger? Hva kan være mer radikal gjestfrihet enn å være fosterhjem eller adoptere et barn? Eller kanskje åpne hjemmet vårt for en tigger fra gata, gi dem mat, vaske klærne deres og bokstavelig talt gi dem skjorta. Og praktisere gjestfrihet mot «en av mine disse minste» – disse som flykter fra krig og forfølgelse.

Uansett hvilken form gjestfriheten din finner, dette er en hellig tilbedelseshandling til Herren. La oss derfor tale vennlig, lytte sjenerøst og daglig spørre Gud om å gi oss øyne til å se hvem vi kan velsigne med guddommelige, gjestfrie handlinger.

Please reload

Resente artikler

June 25, 2018

June 25, 2018

June 25, 2018

June 25, 2018

Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon

© 2019 Ungdom i Oppdrag

Youth With A Mission Norway

MM19 DTS ad.jpg