Ikke vent til du blir gift – vær så snill! (Nei, denne artikkelen handler ikke om sex!)

18 Sep 2017

Målet med å bli gift er ikke først og fremst å få kjærlighet. Det er å gi kjærlighet. Illustasjonsfoto: Pexels.com

 

 

Hvordan kan jeg på best mulig måte vente tålmodig på å bli gift?

 

I det siste har jeg fundert over dette. For å være i stand til å vente tålmodig på noe, har jeg skjønt at man faktisk må forstå hva dette noe er. Jeg har båret en udefinerbar forventning om at å skulle bli gift, på en eller annen måte ville gjøre meg hel. Dette er fordi jeg har trodd at jeg skulle tjene på å være gift, noe som blir tillagt stor vekt i vår kultur.

Men etter å ha studert hva Bibelen sier og samtidig lært fra kristne ektepar jeg ser opp til, har jeg forstått at målet med ekteskapet ikke er at jeg endelig skal kunne motta den kjærligheten jeg har ventet på. Jeg vil snu på flisa; det handler om at jeg skal gjøre mitt beste for å uselvisk tjene den personen jeg skal bli gift med.

Ektefeller skal, ifølge Bibelen, elske hverandre slik som Kristus elsket Kirken. Den kjærligheten som Kristus viste, inkluderte å bli brutalt herjet med og drept på korset for våre synder. Dette kommuniserer at Guds tanke for ektefeller ikke er at de egoistisk bare skal være mottakere, men at de derimot skal gi av seg selv uselvisk, slik Kristus gav seg selv fullstendig for oss.

Når man gjør dette, med Kristus som sentrum, framstilles ekteskapet som et evangelium til andre. Med å tjene hverandre uselvisk i Den hellige ånds styrke, vil mannen og kvinnen sammen modellere et bilde av Kristus.

 

Så, hvorfor vente?

Nei, jeg snakker ikke om å vente med sex (men, vær så snill og vent!). Selv om den seksuelle delen av ekteskapet er både spennende og en flott gave 

to mennesker kan dele (har jeg hørt), ser vi at dette ikke er fundamentet i et ekteskap. Romantikk og følelser er ikke det som fører et ekteskap igjennom vanskelige sesonger. Fundamentet ligger i en gjensidig forpliktelse til å ubetinget elske og tjene hverandre. 

Og her kommer poenget mitt: Vi trenger ikke vente med å la Kristus forme vår karakter til å ubetinget elske andre mennesker. Allerede nå kan vi lære hvordan vi kan leve uselviske liv. Dette vil forberede oss på ekteskap, men også på en evighet sammen med Kristus.

 

Hvordan lærer vi å tjene vår neste?

Vær en aktiv etterfølger av Jesus! Når vi fokuserer på å bli bedre kjent med ham, midt i våre liv som single, blir vår karakter formet av Kristi ydmykhet og kjærlighet. Dette produserer evnen til å tjene hverandre mer. I neste omgang vil dette kunne forberede oss på ekteskapet. 

Når vi tillater Kristi ydmykhet å forme vår karakter og slik leve Kristus-sentrerte singelliv, vil dette ikke bare hjelpe oss til å leve Kristus-sentrerte ekteskap, det vil også forberede oss på en evighet med Jesus.

La oss derfor aktivt søke kristuslikhet som single! Slik kan vi hver dag bli formet av hans karakter og kjærlighet for sin Kirke.

 

 

Artikkelen er oversatt og hentet fra YWAM Montanas nettside

Tags:

Please reload

Resente artikler

June 25, 2018

June 25, 2018

June 25, 2018

June 25, 2018

Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon

© 2019 Ungdom i Oppdrag

Youth With A Mission Norway

MM19 DTS ad.jpg