Resente artikler
Arkiv
Følg oss
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square
  • Instagram Social Icon
  • Twitter Basic Square

Når å høre Guds stemme blir manipulerende

«Han sa at jeg ikke fulgte Guds vilje hvis jeg slutta». Ordene tilhørte en kvinne som ønsket å avslutte sitt engasjement som frivillig med-arbeider i et prosjekt hun var med på. For litt siden satt jeg rundt et kafebord i en norsk by og snakka med en gjeng unge mennesker. De var alle studenter. Det hele var litt tilfeldig. Jeg skulle bare møte en person, men før vi visste ordet av det, satt det mennesker på alle stolene rundt bordet. Alle hadde de en kristen bakgrunn. Noen var aktive kristne, andre ikke. At jeg var leder for Ungdom i Oppdrag ble raskt et samtaleemne. Et par av personene var kritiske til «organisert kristentro», som de kalte det. Det viste seg at en av de mest kritiske som sa

Når Gud er stille

Jeg gikk i skogen og ropte til Gud. Stemmen min stoppet i et usynlig skjold 10 centimeter over pannen min. Ekkoet fra mine egne anklager pisket meg tilbake i ansiktet. Jeg har opplevd at Gud er taus. Faktisk flere ganger. Og et par av gangene det skjedde, var da jeg trengte ham som mest. Å fange Gud Jeg har undervist om å høre Guds stemme. Jeg kan alle «nøklene» som behøves for å høre fra Gud. Syv steg. Eller fem nøkler. Jeg har og undervist hva du skal gjøre når Gud ikke taler. Ofte snakker vi om to grunner til at Gud ikke taler. For det første kan det være fordi det er synd vi trenger å gjøre opp – enten med Gud eller med mennesker. For det andre kan det være ulydighet som gjør at vi ikke

Var det bare de første kristne som kunne høre fra Gud?

Forsvant ikke den profetiske nådegavene med apostlene? Var ikke overnaturlige hendelser kun for de første kristne? Det mener noen. De fleste av oss har hørt eller lest historier om hvordan enkelte har opplevd at Gud taler til dem personlig – helt konkret. Britt Solveig Spilde forteller på side tolv hvordan hun opplevde Gud tale til henne om noe som like etter faktisk skjedde. Dette kalles gjerne for kunnskapsord. Sammen med tungetale og tydning av tunger, profeti og bønn om helbredelse, regnes disse som de karismatiske åndsgaver (1Kor 12, 4-11). Mange av disse gavene kan gjerne sammenføyes under begrepet «å høre Guds stemme», i en vid forståelse av ordet. Ønskedrøm? Er disse gavene tilgjenge

Rydde plass for stillheten

Er det mulig i vår verden som er så full av lyd og støy å gjøre ingenting? Når var sist du gjorde – ja, nettopp ingenting? Alt skal skje i et forrykende høyt tempo. Uansett hvor vi vender blikket møter vi alltid noen som krever vår oppmerksomhet. Vi tar del i et samfunn som aldri slutter å snakke. Vi er tilgjengelige til alle døgnets tider. Hva gjør det med oss? Uten at vi alltid er klar over det, fører inntrykk-ene som vi stadig bombarderes med til en enorm påvirkning. Vi stresser og trener oss syke. Vi får aldri nok – verken av reisemål, hytteturer på fjellet eller likes. Støyen fra sosiale medier preger vår virkelighetsoppfatning og er med på å forme hvordan vi ser på oss selv. Tror vi p

Hvordan høre Guds stemme

Gud er en personlig Gud og er vår himmelske far som taler til sine barn. Her kommer noen tips og råd til hvordan du kan lære deg å høre hans stemme. 1. Øving gjør mester Man blir ikke flink uten å øve. Det kan være vanskelig å vite hva som er Gud og hva som er oss selv. En god øvelse kan være å spørre Gud om å få et ord du kan gi som oppmuntring til en annen. Når du deler det med personen kan du se på reaksjonen om det traff. Om det ikke var Gud, skadet det uansett ikke, da det du delte var oppmuntrende. Jo flere ganger du gjør dette, jo flinkere vil du bli til å kjenne igjen Guds stemme. 2. Forventning Gud kan tale selv om vi ikke forventer det. Men som regel hjelper det å ha forventning. Å

Borgen bygger nytt

Denne høsten har et nybygg reist seg på Borgen i Troms. «Vi drømmer om at enda flere ungdommer skal kunne komme hit, bli trent og sent ut», sier Eirik Amundsen, som er DTS leder og med i lederteamet på UIO Borgen. Borgen har de senere årene hatt det trangt når de har arrangert kurs og leirer. Etter å ha støpt fundamentet for et nybygg i fjor, ble et råbygg reiste på tre uker i september. Det er blitt brukt en ny byggemetode med elementer, laget av sement og isolasjon. «Det er et lokalt firma, SIP Norge AS Meistervik, som har utviklet dette», sier Eirik. Med hjelp av SIP Norge og mange dugnadstimer, er mye blitt gjort. «Det har kommet folk fra forskjellige steder i Norge og Europa. Noen hjalp

Ta et steg

For de som går med et kall eller en drøm om å reise ut i misjon, har ekteparet Bagaas et enkelt råd: «bare ta et steg!» De er selv akkurat ferdig med misjonsskolen på UIO Grimerud. Med fast jobb, som henholdsvis sykepleier og elektriker, tok Helga Irene (28) og Andreas Bagaas (25) fra Bergen et valg om å gjøre noe med de drømmene de hadde båret på siden de begge var unge. Etter studier og noen år i jobb, kjente de på en rastløshet. «Vi ville ikke gro fast», sier Helga Irene. «Vi blir så fort vant med et A4-liv og det som er komfortabelt. Så vi visste at tiden var kommet for å bryte opp», fortsetter hun. I august tok de derfor ulønnet permisjon fra sine jobber, og begynte på School of Mission

Gjestfrihet er den nye formen for evangelisering

Gjestfrihet er nøkkelordet når kristne engasjerer seg i livene til desillusjonerte, postmoderne mennesker. Det er ikke først og fremst overbevisende ord som kommuniserer best til unge menneskers hjerter, men heller enkle handlinger gjort i kjærlig vennlighet og sjenerøsitet. Slik er gjestfrihet den nye formen for evangelisering. Handlinger kan nemlig virke legende for den kroniske forvirringen blant unge mennesker, forvirring som kan handle gudsbilde, mangel på mening med livet, identitet, seksualitet, politikk og alt imellom. Debbie Rotter sier det slik i boken A Cup of Cold Water: «Gjestfrihet er en hellig handling fordi det viser mennesket dets ukrenkelige verdi. Gud uttrykker sin godhet

Pionerer til Sagaøya

I høst flyttet Hannah Tesaker (23) og Karen Melchiorsen (24) til Island. Der skal de videreføre Ungdom i Oppdrag Island – et arbeid som har ligget brakk en periode. Det som startet som bønn for et land, ble til virkelighet. Tidlig i høst flyttet Hannah Tesaker og Karen Melchiorsen til Island for starte opp igjen arbeid for UIO. Det første som møtte Karen og Hannah var tåke, steiner og svart lavalandskap på en turbulent flytur inn til Reykjavik. Likevel var det noe utrolig vakkert og uvirkelig med naturen der. Folk som møtte dem var hjelpsomme, selv om tok lang tid å komme inn på dem. «Akkurat nå bor vi i en kirke. Vi forbereder oss litt praktisk, leter etter leilighet, hus og samarbeidspartn

Bibelen til Alle i Troms

I høst har alle husstander i fire kommuner i Nord-Troms fått tilbud om en Bibel. Varaordfører i Storfjord kommune, Hanne Braathen, var med. «Bibelen til Alle gir oss en stor mulighet til å snakke med mennesker om tro», sier Hanne Braathen. Sammen med mannen sin Leif, har hun vært senterleder på UIO Borgen på 80-tallet og 90-tallet, før hun ble politiker. Hanne var ordfører i åtte år i Storfjord kommune, kommunen der Ungdom i Oppdrag Borgen holder hus. Nå er hun varaordfører og tok del i bibeldistribusjonen i sin hjemkommune. Hanne sier at alle hun besøkte tok imot en bibel og mange var takknemlig. «På jobben har vi akkurat arrangert julebord, og der var det en person som fortalte meg hvor fa

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon

© 2020 Ungdom i Oppdrag

Youth With A Mission Norway

MM19 DTS ad.jpg